fredag 8 maj 2009

Av bolerokofta blev intet

Bolerokoftan stickades på rundstickor 4,5 mm. När jag kommit en bit på ärmarna upptäckte jag att jag gjort fel på mönstret. Då repade jag upp till det stället där felet började. Eftersom jag fick anledning att dra ut alla maskor från rundstickan passade jag på att prova koftan. Den verkade minst sagt en aning liten.

Bestämde mig för att repa upp den. Precis det som jag befarade inte skulle vara lämpligt med bambugarnet. Men det gick bra. Men jag hade inte lust att sticka samma bolerokofta igen. Så jag har hittat ett annat mönster som jag stickar på vanliga stickor, men storlek 5,5 mm. Denna gång har jag varit noga med att kontrollera att stickfastheten stämmer.


Nu stickar jag en tunikatopp. Bakstycket är klart och jag har kommit en liten bit på framstycket. Här kommer i alla fall en bild på det som så småningom ska bli en tunikatopp.


2 kommentarer:

  1. Stackare, det är så försmädligt när det blir så där. Tur att det gick bra när du repade. Fint mönster du stickar. Men vilken skillnad det är på färgen mellan detta fota och det andra på boleron. Vilken stämmer bäst?

    SvaraRadera
  2. känner igen detta fenomen...Ler !
    men toppen ser ut att bli fin ,snyggt mönster.
    tack för komenaren hos mej,ska virka en snigel till med annan virknål el tjockare garn.

    Ha det gott !

    SvaraRadera